snooow! - Reisverslag uit Salmon Arm, Canada van Marjon Nijdam - WaarBenJij.nu snooow! - Reisverslag uit Salmon Arm, Canada van Marjon Nijdam - WaarBenJij.nu

snooow!

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

15 Maart 2014 | Canada, Salmon Arm

Hoi Allemaal,

Ondertussen zit ik hier bijna 2 weken. Ik zal beginnen met uit te leggen waar ik zit en wat ik nu eigenlijk doe. Ik zit in Salmon Arm, wat in de Shuswap area ligt (zal een kaart bijvoegen) De Shuswap area heeft allemaal kleine communities rondom meren. En klein daarmee bedoel ik tussen de 80 en 200 inwoners! De meeste mensen die er wonen zijn met pensioen of hebben ervoor gekozen verder uit de bewoonde wereld te willen zijn. Roots & Bloots is een festival half augustus, een onderdeel van Roots&Blues is Routes&Blues Outreach Project, en dat is ons project. Het is de bedoeling dat we 6 dagen, verdeeld over 2 weekenden gaan organiseren. Zo’n dag bestaat uit een hike in samenwerking met de Shuswap trial Alliance, waarbij verhalen verteld worden uit de omgeving. Daarna vind er een locale maaltijd plaats verzorgd door de community, het geld wat daarmee opgehaald wordt is helemaal voor de community.

Vervolgens is er dan een concert dat geregeld wordt door Routes&Blues en waarvoor 20% van de opbrengst plus de opbrengst van drankjes. De bedoeling is dan ook dat mensen vanuit andere locaties/communities naar deze evenementen gaan om verhalen uit te wisselen en te zorgen dat het een boost geeft voor de communities. Hier in de omgeving zitten ook verschillende first nation bands, wat wil zeggen indianen dorpen, maar niet in tipi’s als dat jullie beeld nu is;) sommige van deze communities hebben het heel goed geregeld en hebben betere huizen dan de rest hier en betere infrastructuur. However, veel hebben grote problemen met alchohol en drugs en bij deze dorpen gaat veel van het geld dat ze krijgen naar de dorpshoofden ipv naar de juiste ontwikkelingen in zo’n dorp. Ze proberen door middel van projecten te zorgen dat de first nations hun trots terug krijgen, die hen af is genomen door de immigranten die hier toen kwamen. Hun geschiedenis en verhalen zijn namelijk erg bijzonder maar dat is zo weg gestopt dat ze dat zelf niet meer door hebben. Ik ben erg benieuwd naar dit stuk cultuur hier!
De omgeving hier is geweldig mooi! Woensdag zijn we naar Seymour Arm gegaan wat helemaalaan het uiteinde ligt. Hier wonen 84 mensen in de winter, in de zomer is het wel heel populair voor kamperen. Het ligt op 2 uur rijden van hier waarvan een uur een onverharde weg. Ze hebben daar ook maar beperkt stroom en schoon water. Een van de bewoners is een 85 jarige oude Geoloog, hij is 3 jaar geleden voor dood
opgegeven door kanker en 2 jaar geleden brak hij zijn rug. Hij loopt nog steeds rond en beklimt her en der een bergje. Zijn huis is antiek en zit vol geschiedenis. Geweldig om te zien en te horen!

Alles in deze communities draait om vrijwillers en non-profit organisaties. Dat is zo mooi om te zien wat mensen doen om een dorp draaiende te houden ipv overal geld mee willen verdienen. Ik ga volgende week langs een dierenopvang om te kijken of ik daar ook als vrijwilliger aan de gang kan naast mijn stage. Verder ben ik deze week voor het eerst gaan Kickboxen en wat was dat tof! Ik ga me dus daarvoor inschrijven.

Verder is de sneeuw hier bijna weg! (jeej) Dus nu kan ik op mn fietsje rond (lees mountainbikend naar beneden en als een slak vallend van mn fiets naar boven)

Nou ik zal mn verhaal niet langer maken.

Dit gaat een heel interessant en indrukwekkend half jaar worden!

Liefs

ps. mochten er spellingsfouten inzitten de pc hier verbeterd alles naar het engels.

• 15 Maart 2014 - 09:34

Paula:

Dag lieve Marjon,

dank voor je bericht
    Fijn om zo te lezen en zien waar je het komend half jaar vertoefd. Het is een mooi landschap zo te zien, we gaan vast nog meer mooie plaatjes van jou zien. Leuk dat je daar ook een Flicka hebt.....
    En zeer boeiend het project wat je gaat uitwerken.
    Van harte een mooie en leerzame tijd gewenst.
    Lieve groeten en alle goeds!
    Paula

• 15 Maart 2014 - 12:11

Mama:

blij voor je dat de sneeuw bijna weg is, dan ben je wat mobieler.
    Wat grappig dat je nu bij de first nations stage loopt terwijl je daarover op de basisschool al een spreekbeurt hebt gehouden.
    Ik ben heel benieuwd hoe het er zal zijn.
    liefs mama

• 15 Maart 2014 - 15:30

Evelien:

Welkom in Canada .. ennnn tot over een paar weken!

• 16 Maart 2014 - 14:42

Marlon:

Weer een mooi verhaal! Op naar het lekkere weer!!Geniet er van daar!

• 16 Maart 2014 - 20:58

Merel:

Hoi Marjon,
    Een goed begin zo te horen. :)
    Fijne tijd in Canada!
    Groetjes uit Nijmegen